| Az auttuningols legltvnyosabb, s taln legtbb lehetsget magban rejt rsze az optikai tuning. Optikai tuningnak nevezzk egy aut minden olyan jelleg mdostst, ami annak kinzett, formjt – teht a klcsnt – befolysolja, s ezltal az aut megjelenst a szritl valamilyen mdon klnbzv, s ezltal egyedibb teszi.
Ezt a fajta tuningot ltalban kt nagy csoportra oszthatjk fel: az aut bels s kls optikai tuningjra. A kls jelenti mindazon elemek mdostst, amelyek gpjrmvnk kls felletn helyezkednek el, mg a bels az utastren bell elhelyezked elemeket jelzi. A kt terlet kztt ll valahol a motortr optikja, ezt a bels tuninggal egytt fogjuk taglalni.
Ebben az sszefoglalban a kls optikai tuningot vesszk alaposabban szemgyre, ezt n 5 nagyobb csoportra bontottam fel:
- Kltri alkatrszek cserje s felszerelse
- Karosszria elemeinek mdostsa
- Vilgts, fnytechnika (lmpk, irnyjelzk, neonok)
- Dekorci (Fests, matriczs, flizs, airbrush)
- Futm mdostsok
A kltri alkatrszek s a karosszria mdostsval rhetjk el optikailag a legltvnyosabb vltozst autnkon. Ez a kt, egymssal szorosan sszefgg kategrit szoktk leginkbb „aut-pts”-knt emlegetni. Ennek legkzenfekvbb elemeit kpezik a karosszrira felszerelhet lgterelk (vagy angol nevkn: spoilerek), de ide sorolnk minden olyan mdosthat s cserlhet elemet a tkrktl kezdve a krm kipufogvgekig amik kltri elemek kategrijba tartoznak, s amelyek ltal autnknak FORMA szempontjbl j megjelenst adhatunk. Karosszria mdostson azokat az talaktsokat rtem, amelyek mr komolyabb beavatkozsokat ignyelnek, pl. egy els spoiler teljes talaktsa vagy cserje, vagy a motorhztet egyedire szabsa ...
A fnytechnikhoz soroltam minden olyan alkatrszt, ami valamilyen mdon kapcsolatban van autnk vilgtsval, kezdve a legegyszerb „kk ledek”-tl az utcai neonokig, vagy a kicserlt lmpabrkig. A fnyekkel nagyon sok mindent lehet jtszani, fleg a Hifivel kombinlva rengeteg fle vilgit-villog objektummal aggathatjuk teli autnkat. A lmpabrkat is ide soroltam annak ellenre, hogy beillennek az elz kategrihoz is, viszont funkcijukban ide mindenkpp kzelebb llnak.
A dekorcik kategrijba tartozik minden fests s dszts, amivel autnk, vagy akr csak egy alkatrsz kls sznvilgt s/vagy mintzatt tehetjk egyediv. Itt technika szempontjbl rgtn kettbonthatjuk a dolgot festsre s matriczsra, valamint ide soroltam a klnbz (veg-s lmpabra) flizsos technikkat is. A dekorlsnak sajnos mg nincs tl nagy kultrja itthon, de elg megnzni egy-egy klfldi tuning-magazint, tele vannak szebbnl szebb airbrushos s matrics munkkkal.
A futm optikja kicsit tfedsben van a futmtuninggal, mivel egy ltets vagy egy zzs felni ugyangy szmt optikailag is, mint menettulajdonsgok szempontjbl. Ezen kvl nagyon sok okossgot lehet mvelni, s sok kiegsztt lehet kapni autnk ezen rszhez rszhez is, amivel kizrlag megjelens szempontjbl tehetjk sokkal extrbb az sszkpet.
Az egyes kategrik kztt termszetesen rengeteg tfeds van, ez a fajta kicsit erltetett kategorizls inkbb szolgl sztvlasztsi, mint logikai szempontokat. A motortuninghoz hasonlan elg nehezen lehet egyrtelmen sztbontani, megfogni ezt tmt, ha gy rzitek lehetne jobban is, vagy valami kimaradt termszetesen szvesen fogadok minden hozzszlst.
Autnk belsejnek lelkivilgba legalbb olyan mlyrehatan bele tudunk mszni optikailag, mint kvlrl, mgis ez az a terlet, ami egy aut tuningolsa sorn ltalban az utols helyre kerl. Pedig a lehetsgek vgtelenek, csak fantzink s kreativitsunk szabhat hatrt az talaktsoknak; egy szp utastr pedig nap mint nap megunhatatlan vizulis rmben rszestheti felhasznljt. Nzzk szpen sorban mit is tehetnk ezrt:
A beltr sportoss ttelnek kulcsszavai legtbb esetben az aluminium, karbon s a krm. Ez a hrom matria az, ami a mai ember szmra a sportossgot, a verseny-stlust jelenti - annak ellenre, hogy a csillog kacatok legtbb esetben kzel sem passzolnak a gyri alkatrszekhez, s funkcijukban is sokszor inkbb zavarak mint hasznosak - mgis hihetetlenl npszerek a tungolk krben. Ezekbl az anyagokbl - vagy hozzjuk hasonl sznekbl - szinte minden elemet megkaphatunk az utastrben amit csak akarunk, a kzifktl a sebessgvlt gombig, a kszblctl a pedlokig, vagy a klnbz funkci nlkli design-elemekig. "Krmbl sohasem elg" ahogy azt a FOLIATEC ltal mr szlligv tett monds is hirdeti.
Aki a beltr optikjnak tuningjra adja a fejt, leginkbb eme sportos kiegsztk vsrlsval kezdi meg a soha vget nem r folyamatot: els lpsknt ltalban egy sport pedlszett kerl az autba. Ezeknek a knnyen appliklhat alkatrszeknek nagyon sok fajtja ltezik (akr tbbfle szn-rnyalatban), egy pr alu-sznyeggel (angol nevn race floor-al, azaz "verseny padlval") kiegsztve pedig teljesen ts hatst keltenek. Ezutn az utastr tbb kellkt is kicserlhetjk pldul aluminiumra, gy az ajtzr gombokat, kilincseket, szivargyjtt, vagy brmit ami mg esznkbe jut.
A klnbz "sport" alkatrszek trhza az utastrre nzve is vgtelen: mikor mr azt hisszk minden ltez dolgot kicserltnk, mg csak utnajrs sem szksges, hogy jabb t-morfondrozott jszakkat okoz cuccokkal tallkozzunk: sportos bels tkr, alu szellz-rcsok, hangszrvd rcs, krm sebvltkeret... s ha mr mindez megvan akkor is elbb vagy utbb mindegyik meglvbl lesz a jelenleginl szebb s divatosabb darab :)
A mszerfalon is bven akad mdostanival: itt a leggyakoribb mdosts a mszerfal, vagy bizonyos rszei sznnek, mintzatnak megvltoztatsa. Leggyakrabban lthat mdosts ezeknek az elemeknek a kocsi sznre trtn tfjsa, sokszor ez t is terjed ms beltri elemekre, gy a kilincsekre, a kormnyra, vagy a sebvlt zskjra. A sznezend anyagtl fggen brre s manyagra ms-ms sznez spray-t vagy festket vsrolhatunk, m maga a fests mr egy kicsit macers. Egyrszt, mivel a sznezend elemet nem rt eltte kiappliklni az autbl, ez pedig egy mszerfal esetben - fleg jabb tpusoknl - nem egyszer. Msrszt, ha nincs tapasztalatunk fests/sznezs tern, jobban jrunk ha inkbb egy hozzrt emberrel fjatjuk le az alkatrszeket maszatols helyett. A fests msik alternatvja lehet a flizs: tbbfle mintzott s egyszn flit is lehet kapni, amivel leginkbb egyes elemeket tudunk a kvnt kinzetre (st sok esetben tapintsra) varzsolni - de ugyangy mint a fests, bonyolultabb esetekben ez is inkbb szakember feladata.
Ha mr a sznezsig eljutottunk az utastrben, a kormny sem maradhat ki a jbl: ezt is lehet festeni, vagy flizni, de szinte minden tpus kormnyhoz kaphatk klnbz szn s megjelens br-bevonatok. Ha pedig nem sajnljuk az airbag-et, legegyszerbb kiszedni az egszet s lecserlni egy sportkormnyra. Ugyangy az lseket is thzathatjuk a megfelel sznkombincij anyaggal, vagy brrel (leginkbb mbrrel) a sportossg jegyben, vagy kicserlhetjk ket sportlsekre. Ezeknl az lseknl mr alap dolog a 4 pontos biztonsgi v, ehhez pedig szebbnl-szebb vprnk szzaibl vlogathatunk, zlsnktl s pnztrcnktl fggen.
A bels szptsre a koront termszetesen a fnytechnika teszi fel. Egyesek megelgszenek a bels megvilgts - leginkbb a mszerfalat megvilgt lmpk klnbz szn ledekre cserlgetsvel, amihez sok esetben a sebessg-s fordulatszmmr rk szmlapjnak cserje is dukl (leginkbb a versenyautkban is lthat fehr sznre). Az igazi brutl kinzetet azonban neonokkal rhetjk el: ezek az utastrben is legalbb annyira kellemesen mutatnak mint az aut klsejn. Az "alapnak" mondhat lbrszek s ajtk megvilgtsn kvl rengeteg lehetsg s eszkz knlkozik a cl elrsre, a flexibilis neoncsvektl kezdve a neondrttal kiegsztett sebvltgombig, pedlokig, vagy a klnbz vilgt dszekig. A fnyeket sok esetben a hifihez igaztjk, gy egy stroboszkpot is beszerelve, megfelel installcival igazi mobil diszkt alakthatunk ki jrgnyunkbl.
Egyvalamire viszont vigyzzunk: a bels optiknl is igaz, ami a tuning sszes fajtjra ltalban - ha mr egyszer belekezdtnk nincs tbb meglls. | |